De flipped classroom is een relatief nieuwe manier van leren. Deze innovatieve lesmethoden wordt steeds populairder in scholen en universiteiten. In deze post zullen we kijken naar wat de flipped classroom precies is, hoe het werkt en waarom het zo nuttig is voor studenten.

  • Wat is Flipped classroom
  • Hoe werkt het
  • Waarom het zo nuttig is

Wat is Flipped classroom?

De term “flipped classroom” is afgeleid van een “flipping the classroom” waarbij de rollen van de studenten en de leraren worden omgedraaid. In plaats van dat de studenten in de klas luisteren naar de leraren, ontvangen ze de lesstof thuis via video’s en andere online materialen. De klas is daarnaast bedoeld om de lesstof te verwerken met behulp van discussies, oefeningen en projecten.

Het concept van de flipped classroom is gebaseerd op het idee dat studenten meer betrokken raken bij hun leerproces als ze de lesstof thuis bestuderen voordat ze de klas binnenlopen. Door de lessen thuis te bestuderen, kunnen studenten de tijd in de klas gebruiken om de lesstof te verwerken, te verdiepen en te discussiëren met de leraar.

Het is belangrijk om te benadrukken dat de flipped classroom niet alleen bedoeld is om studenten meer betrokken te laten raken bij hun leerproces, maar ook om het leren effectiever te maken. Door de lesstof thuis te bestuderen, kunnen studenten de klas binnenlopen met een bepaald niveau van begrip. Dit betekent dat de leraar de klas kan gebruiken om de leerlingen te helpen de lesstof te verwerken, in plaats van hen alleen maar te informeren.

Hoe werkt de flipped classroom precies?

De basis van de flipped classroom is dat studenten de lesstof thuis bestuderen en de klas gebruiken om het te verwerken. Er zijn verschillende manieren waarop dit kan worden gedaan.

Ten eerste, kunnen studenten video’s of lezingen bekijken die door de leraar of door een ander lid van de schoolgemeenschap zijn gemaakt. Deze video’s kunnen worden gebruikt om de studenten de lesstof te laten zien en te laten horen.

Ten tweede, kunnen studenten online materialen zoals artikelen, boeken en oefeningen gebruiken om de lesstof te bestuderen. Ook hier kunnen studenten de lesstof thuis bestuderen en de klas gebruiken om de lesstof te verwerken. Lees: gadgets voor effectief studeren.

Ten derde, kunnen studenten ook discussies en activiteiten in de klas gebruiken om de lesstof te verwerken. De leraar kan studenten bijvoorbeeld laten samenwerken in kleine groepen om de lesstof te verwerken en te discussiëren. Ook kunnen er verschillende soorten projecten worden gebruikt om de lesstof te verwerken.

Waarom is de flipped classroom zo nuttig?

flipping-the-classroom-voordelen

Er zijn veel verschillende redenen waarom de flipped classroom zo nuttig is voor studenten. Ten eerste, het helpt studenten om meer betrokken te raken bij het leerproces. Door de lesstof thuis te bestuderen, kunnen studenten de klas binnenlopen met een bepaald niveau van begrip. Dit betekent dat de leraar de klas kan gebruiken om de leerlingen te helpen de lesstof te verwerken, in plaats van hen alleen maar te informeren.

Ten tweede, de flipped classroom maakt het leren effectiever. Door de lesstof thuis te bestuderen, kunnen studenten de klas binnenlopen met een bepaald niveau van begrip. Dit betekent dat de klas minder tijd nodig heeft om de lesstof te herhalen en de studenten meer tijd hebben om de lesstof te verwerken, te verdiepen en te discussiëren.

Ten derde, de flipped classroom helpt studenten om meer verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces. Studenten moeten nadenken over wat ze geleerd hebben, wat ze nog niet begrijpen en wat ze nog moeten doen voordat ze de klas binnenlopen. Dit stimuleert studenten om meer verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces.

Conclusie

De flipped classroom is een relatief nieuwe manier van leren waarbij studenten de lesstof thuis bestuderen en de klas gebruiken om het te verwerken. Het is een nuttige manier van leren omdat het studenten helpt om meer betrokken te raken bij het leerproces, het leren effectiever maakt en studenten helpt meer verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces. Blended learning wat is het Lees meer over innovatieve lesmethoden, onderwijstrends en loopbaanontwikkeling op Vormend.nl

Veel gestelde vragen

Docenten kunnen quizzes, opdrachten of korte vragenlijsten maken om te controleren of studenten het voorbereidende materiaal hebben doorgenomen. Deze kunnen voorafgaand aan de klas worden ingevuld.

Tools zoals videoplatforms, leermanagementssystemen (LMS), online discussieforums en samenwerkingsplatforms kunnen nuttig zijn voor het creëren, delen en beheren van lesmateriaal en interactieve activiteiten.

De flipped classroom-methode kan worden aangepast aan verschillende leeftijdsgroepen en onderwerpen, maar de implementatie kan variëren op basis van de leerbehoeften van studenten.

In een flipped classroom kunnen docenten een verscheidenheid aan leermiddelen en activiteiten aanbieden, waardoor verschillende leerstijlen worden aangesproken. Dit kan visuele, auditieve en kinesthetische leermogelijkheden omvatten.